Pijporgel voor ‘De Poort’ op Urk komt in zicht

Benefiet Kerstconcert voor nieuw pijporgel.

Zoals we eerder meldden is men bij de Gereformeerde Kerk (PKN) op Urk bezig met plannen voor de bouw van een pijporgel voor het moderne kerkelijk centrum De Poort aan De Lange Dam 52.

Het gereformeerd kerkelijk centrum ‘De Poort’ op Urk.

De realisatie van het pijporgel voor ‘De Poort’ komt steeds dichterbij. Al het pijpwerk dat voor dit orgel gebruikt gaat worden is inmiddels samengebracht en gesorteerd zodat een dispositie van 29 sprekende stemmen kon worden samengesteld.

De orgelpijpen zijn keurig gesorteerd… (foto: Geref. Kerk Urk).

De hoofdmoot van de dispositie bestaat uit pijpwerk van het voormalige Steenkuyl orgel in de Westerkerk van Enkhuizen, aangevuld met pijpwerk uit het orgel van de Urker gereformeerde Bethelkerk. Het pijpwerk uit de Bethelkerk bleef over na de laatste restauratie van dit orgel, waarbij dit pijpwerk als niet passend bij het historische pijpwerk van Abraham Meere werd beschouwd.

Zo gaat het pijporgel van ‘De Poort’ er uit zien (ill.: .Geref. Kerk Urk).

Orgelbouwer Boogaard is op dit moment bezig met de bouwtekeningen voor het orgel in De Poort, zodat binnenkort de orgelbouwcommissie van De Poort in eigen beheer kan starten met de bouw van de orgelkast. De verwachting is dat het orgel in het derde kwartaal van 2024 opgeleverd kan worden.

De aankondiging van het kerstconcert.

Om de laatste financiĆ«le gaatjes te dichten is Het Urker Mannenkoor ‘Hallelujah’ bereid gevonden op vrijdag 23 december 2022 in de Bethelkerk (Wijk 3 nr. 3) op Urk een benefiet kerstconcert te geven, waarbij de opbrengst van de collecte bestemd is voor de orgelbouwcommissie van De Poort.