Phoenixkerk Velp wordt gesloopt

Momenteel wordt de protestantse (voormalig gereformeerde) Phoenixkerk in Velp gesloopt. “Hap voor hap verdwijnt de toren van de Parkstraatkerk”- zoals deze kerk in de volksmond genoemd wordt – “uit het Velpse straatbeeld”.

Beetje bij beetje wordt de kerktoren gesloopt (foto: Rolf Hensel).

Zoals we al eerder meldden zou de Phoenixkerk gesloopt worden om plaats te maken voor een appartementencomplex. Ook het bijbehorende kerkelijk zalencentrum Parkestaete, met zeven zalen onder en naast de kerk, verdwijnt. Met de sloop komt een eind aan meer dan een eeuw kerkgeschiedenis aan de Velpse Parkstraat.

De kerk werd al in 2006 buiten gebruik gesteld omdat de Protestantse Gemeente Velp steeds kleiner wordt. Vandaar dat de Parkstraatkerk verdwijnen moest om voor de toekomst alleen nog in de Grote Kerk en in de Oude Jan kerkdiensten te houden.