Onthulling plaquette verzetsman Scheepstra

Op 6 mei om 19.45 uur wordt in het Noord-Friese Lioessens aan de gevel van de Petruskerk in de Doarpsstrjitte een plaquette onthuld ter ere van oud-inwoner Liepke Scheepstra (1918-2002). Scheepstra werd geboren te Lioessens op 1 november 1918. Hij vervulde een belangrijke rol in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Liepke Scheepstra (1918-2002).

Scheepstra was leider van de Landelijke Knokploegen (LKP) voor de oostelijke helft van Nederland en organiseerde twee belangrijke overvallen, die op de Koepel en op het Huis van Bewaring, beide in Arnhem, in het voorjaar van 1944. Ook was hij als adviseur betrokken bij de overval op de gevangenis in Leeuwarden, later in datzelfde oorlogsjaar.

Van de landelijke leiding van de knokploegen was hij de enige die de oorlog overleefde. Na de bevrijding werd hij door H.M. Koningin Wilhelmina onderscheiden met de Militaire Willemsorde, die hij aanvaardde plaatsvervangend voor alle medewerkers van de LKP.

De onthulling van de plaquette ter herinnering aan de gereformeerde verzetsstrijder wordt verricht door mevrouw A. Dijkstra-Keegstra uit Morra, die daarbij wordt geassisteerd door Lotte en Eva Veenstra uit Assen. Zij zijn achterkleinkinderen van Liepke Scheepstra. Daarna wordt de bijeenkomst voortgezet in het kerkgebouw. Daar zal de heer F. van der Zee vertellen hoe hij ontdekte dat Scheepstra uit Lioessens kwam en vertelt mevr. drs.  S.E. (Joke) Scheepstra, voorzitter van de Stichting Herinnering LO-LKP en dochter van Liepke, over leven en werk van haar vader. Iedereen is hierbij welkom.

Uiteraard komen we op deze gebeurtenis later terug.