Geref. kerk ‘De Poort’ Urk krijgt echt pijporgel

De grote gereformeerde kerk De Poort op Urk krijgt na een zoektocht van twee jaar een echt pijporgel. Er is nu namelijk voldoende tweedehands pijpwerk gevonden om het zo gewenste kerkorgel te bouwen.

Het gereformeerd kerkelijk centrum ‘De Poort’ te Urk.

Voor het nieuwe orgel gebruikt men pijpwerk van verschillende kerkorgels van elders. Zo wordt het oude pijpwerk van het gerestaureerde kerkorgel uit de Westerkerk in Enkhuizen benut en bovendien heeft men de beschikking over pijpwerk uit de Bethelkerk op Urk, dat bij de restauratie van dat orgel niet gebruikt kon worden.

Toen De Poort gebouwd werd, had men geen geld voor een echt pijporgel, zodat sindsdien gebruik gemaakt wordt van een elektronisch instrument. Dat orgel wordt, als de kerk vol is, bijna overstemd door de duizend zingende kerkgangers.

Overigens vermoedt de orgelcommissie dat het nog wel twee en een half jaar kan duren voordat het orgel helemaal klaar is. Het moet allemaal met de hand gedaan worden en dat is erg tijdrovend. Als voordeel van de zelfwerkzaamheid wordt aangegeven dat men de orgelkast ook geheel kan ontwerpen in overeenstemming met en passend bij de moderne architectuur van de kerk.