‘De Ikker’ Burgum opvang voor vluchtelingen

Ook ‘Centrumkerk’ Winsum beschikbaar voor vluchtelingen.

De kerkenraad van de Protestantse Gemeente in het Friese Burgum heeft in overleg met de burgerlijke gemeente Tytsjerksteradiel besloten om het protestantse (voormalig gereformeerde) kerkgebouw De Ikker (‘De Akker’) per direct beschikbaar te stellen als opvanglocatie voor vluchtelingen uit Oekraïne.

De protestantse (voormalig gereformeerde) kerk ‘De Ikker’ te Burgum (foto: Reliwiki, Andre van Dijk).

De opvang betekent dat de kerkzaal De Ikker eind deze week wordt klaar gemaakt om vijfentwintig tot dertig Oekraïense vluchtelingen een veilige plek te bieden. De komende tijd is De Ikker niet beschikbaar voor kerkdiensten en andere activiteiten. Die worden vooralsnog in de Kruiskerk gehouden. Later zal de kerkenraad meer informatie publiceren.

Ook Centrumkerk Winsum beschikbaar.

De protestantse – voormalig gereformeerde – Centrumkerk in het Groningse Winsum is in geval van nood beschikbaar voor opvang van Oekraïense vluchtelingen, zo heeft de kerkenraad besloten.

De protestantse (voormalig gereformeerde) Centrumkerk te Winsum (Gr.).

De opvang gebeurt in samenwerking met de plaatselijke gereformeerde kerk (vrijgemaakt) De Poort en daarbij gaat het vooralsnog om een tijdelijke opvang van maximaal twee maanden. De coördinatie van deze opvang vindt plaats vanuit burgerlijke gemeente Het Hogeland. Of de Centrumkerk daadwerkelijk ingezet zal worden, is nog niet helemaal duidelijk en hangt af van de ontwikkelingen in Oekraïne. Ook het aantal vluchtelingen dat zal worden opgevangen hangt af van de urgentie op dat moment. Intussen is wel alvast een douchecabine bij de Centrumkerk geplaatst.