Woningen in vroegere Noorderkerk Apeldoorn

In de in 1997 buiten gebruik gestelde voormalige gereformeerde Noorderkerk aan de Piet Joubertstraat in Apeldoorn komen zestien appartementen. Onlangs is op Funda begonnen met de verkoop.

De Noorderkerk aan de Joubertstraat (foto: Reliwiki, ds. H.J. Douwes).

De Noorderkerk werd destijds aangewezen als rijksmonument vanwege het feit dat deze gereformeerde kerk in neogotische stijl gebouwd is door de Apeldoornse architect J. Wijn. Het was destijds een van de eerste ruim opgezette kerken uit de Doleantie. De kerk werd vijftien jaar geleden gerestaureerd, waarbij het (momenteel niet meer bespeelbare) orgel behouden bleef, terwijl de blauwe glas-in-loodramen ook gerestaureerd werden. Bekend is het houtgewelf met spantconstructie.

Het interieur van de Noorderkerk in 1977 (foto: A.J. van der Wal, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed).

De zestien appartementen hebben alle een eigen ontwerp met behoud van de bijzondere elementen van het rijksmonument. De prijzen van de appartementen variëren van ongeveer drie ton tot zo’n € 380.000, afhankelijk van de woonoppervlakte van de appartementen, die – met twee of drie kamers – variëren van 57 tot 78 m². Sommige appartementen krijgen een inpandig balkon omdat aan de buitenzijde van het monumentale gebouw niets veranderd mag worden. Het exterieur van de kerk blijft dus – het is tenslotte een rijksmonument – onaangetast. De verbouw is eind dit jaar, 2022, gereed.