Middelburgs orgel naar Berkenwoude

Orgel geref. Morgensterkerk naar Ger. Gem.  De Fontein.

Het vorig jaar verwijderde Van Dam-orgel van de voormalige gereformeerde Morgensterkerk aan de Adriaen Lauwereyszstraat in Middelburg krijgt elders onderdak. Het instrument wordt dit voorjaar geplaatst in het pas in gebruik genomen kerkgebouw De Fontein van de Gereformeerde Gemeente te Berkenwoude.

Het orgel van de Morgensterkerk.

Het kerkenpad van het Morgenster-orgel.

In 1906 werd het orgel gebouwd voor de vroegere hervormde Nieuwe Kerk in de Wilhelminastraat in Vlissingen. Maar vanwege de Tweede Wereldoorlog werd het instrument afgebroken en op een andere plaats bewaard, omdat men bang was voor schade. Nadat het echter na de oorlog weer teruggeplaatst was liep het alsnog grote schade op door de watersnoodramp in 1953. En niet alleen het orgel, maar ook de kerk zelf, die vervolgens werd gesloopt. Nadat het orgel gerestaureerd was werd het in de voormalige hervormde Johanneskerk aan de Bonedijkestraat in Vlissingen weer opgebouwd; de kerk was kort daarvoor in gebruik genomen.

De voormalige gereformeerde Morgensterkerk.

Nadat de Johanneskerk echter in 1995 buiten gebruik gesteld was en het jaar daarop gesloopt werd, kwam het orgel uiteindelijk naar de Middelburgse gereformeerde Getuigeniskerk, die kort daarna Morgensterkerk ging heten. Daar eindigde de reis van het instrument nóg niet. Want in 2017 werd in de Morgensterkerk buiten gebruik gesteld (net als de voormalig gereformeerde kerk De Hoeksteen).

Behalve een enorme ravage in de Morgensterkerk vernielden de inbrekers ook een aantal frontpijpen van het orgel. De daders, vier jochies van onder de twintig, werden gepakt.

Door een inbraak in 2019, waarbij in de kerk grote vernielingen werden aangericht, kreeg ook het orgel zijn deel. De orgelbouwersfirma Flentrop te Zaandam restaureerde het instrument en zal het nu plaatsen in De Fontein te Berkenwoude.