Brand in Paaskerk Baarn

Op zondagavond 9 januari 2022 is omstreeks 19.40 uur brand ontstaan in de gereformeerde (PKN) Paaskerk aan de Oude Utrechtseweg in Baarn.

De gereformeerde Paaskerk (PKN) te Baarn.

De brandweer schaalde snel op naar het sein ‘middelbrand’, zodat meerdere wagens ingezet konden worden om de brand onder controle te krijgen. In de in 1880 gebouwde gereformeerde kerk was niemand meer aanwezig. Door het snelle optreden van de brandweer was de brand snel onder controle en bleef de schade voor zover bekend beperkt. De kerk werd vervolgens geventileerd. Onduidelijk is hoe de brand in de kerk kon ontstaan.

De Paaskerk.

Tot 1965 heette de Paaskerk aan de Oude Utrechtseweg zonder meer de Gereformeerde Kerk. De tweede Baarnse gereformeerde kerk – gebouwd in 1922 – werd de Laanstraatkerk genoemd (ze stond aan de Laanstraat), maar deze werd in 1962 buiten gebruik gesteld en afgebroken.

Ongeveer drie jaar daarna werd de gereformeerde Opstandingskerk aan de Eemweg in gebruik genomen, waarna de huidige Paaskerk de naam Kruiskerk kreeg.

Nadat de Opstandingskerk in 1995 afgestoten werd (en intern verbouwd werd tot appartementen) kreeg de Kruiskerk uiteindelijk de naam Paaskerk, zoals ze tot op de dag van vandaag nog steeds heet. De gereformeerde Paaskerkgemeente behoort tot de PKN en telt momenteel ongeveer duizend leden.

Verbouwingen.

In 1965-1966 vond een interne verbouwing plaats, waarbij onder meer nieuwe banken en een nieuwe preekstoel in de kerk werden geplaatst. Dertig jaar later, in 1995-1996, vond opnieuw een stevige herinrichting en modernisering van het kerkinterieur plaats, waarbij het liturgisch centrum 180 graden werd gedraaid. Het exterieur van de kerk is ondanks de verschillende verbouwingen van het interieur vrijwel geheel intact gebleven.

* De geschiedenis van De Gereformeerde Kerk te Baarn