Orgel Menorah Drachten naar Frankrijk

Het orgel van de voormalige gereformeerde kerk Menorah in Drachten is verkocht. Het instrument is in de dagen na Kerstmis 2021 door een drietal mannen uit Frankrijk uit elkaar gehaald.

Het orgel van de Menorah te Drachten (foto: Reliwiki).

Dinsdag na Kerstmis is de zware basis van het orgel door een groep Drachtster vrijwilligers  groep vrijwilligers in de vrachtwagen getild. Woensdag 30 december zijn de laatste orgelpijpen ingeladen en zijn ze met het orgel richting Frankrijk gegaan. De koper weet nog niet in welke kerk het orgel terecht zal komen, al heeft hij een paar kerken in gedachten. Daarover volgt later nog nader bericht, zo wordt in het MenorAviertje van 2 januari 2022, het mededelingenblad van het deelgebied Drachten Oost van de Protestantse Gemeente Drachten, meegedeeld.

Een woordvoerder zei: “Het is een raar idee, dat weemoedig stemt, maar het is zoals het is. Wij kunnen alleen maar hopen dat die andere gemeente er nog vele jaren plezier van mag hebben. Het is nu in het gebouw de Menorah – want het is geen kerk meer – een desolate toestand. Alles is verkocht: de banken, de tafels, de verwarming (als oud ijzer), de lampen, de keukeninventaris, de geluidsboxen en nu ook het orgel. Gelukkig hebben de preekstoel, de liturgische tafel en de (nu nog blauwe) stoelen een plaatsje gekregen in de prachtig opgeknapte Zuiderkerk. Maar ik hoor veel mensen zeggen: “De Menorah moet maar gauw platgegooid worden, dan hoeven we er niet meer met pijn in ons hart naar te kijken”.

In Friesland zeggen ze: ‘It is net oars’– het is niet anders.