“Maak kerk Castricum gemeentelijk monument”

… zegt Cuypersgenootschap.

Het Cuypersgenootschap, de stichting die zich ten doel stelt het beschermen en behouden van cultureel erfgoed, vindt dat de in 2018 buiten gebruik gestelde (voormalig gereformeerde) Maranathakerk in Castricum een gemeentelijk monument moet worden.

De Maranathakerk te Castricum.

De achtkantige Maranathakerk aan de Prins Hendrikstraat, die in 1955 in gebruik genomen werd, is  gebouwd door de bekende architect H. Eldering (1915-1993) uit Leeuwarden. In 1978 onderging de achtkantige kerk een ingrijpende verbouwing

Het Cuypersgenootschap vindt dat “de komst van de Maranathakerk in Castricum symbool staat voor de groei van de Gereformeerde kerkgemeenschap in de decennia voor en net na de Tweede Wereldoorlog’’.

De in 1978 verbouwde gereformeerde kerk.

Vormentaal

“Architect Eldering bezigde met zijn gereformeerde kerkbouw een duidelijk eigentijdse vormentaal, te zien aan de bedehuizen in Aalden, Ens, Schoondijke en Beilen. Met zijn vaak achtzijdige plattegronden greep de architect terug op de vroege protestantse kerkbouw van rond 1600’’, vindt het Cuypersgenootschap. Ook is de Maranathakerk volgens het genootschap een belangrijk en beeldbepalend voorbeeld van wederopbouwerfgoed. Voorts is de kerk een gaaf behouden voorbeeld van naoorlogse religieuze bouwkunst”.

De gemeenteraad zal later over het verzoek oordelen.