Twee gereformeerde monumenten in Weesp

Het College van B en W van Weesp is akkoord gegaan met de aanwijzing van twee gemeentelijke monumenten, t.w. de pastorie en het gebouw van de diaconie van de vroegere Gereformeerde Kerk aan de Hoogstraat te Weesp.

De brand die in 1968 een deel van de binnenstad van Weesp in de as legde, waaronder de zeer bijzondere gereformeerde kerk (foto: Weesper Nieuws, André Verheul sr.).

De gereformeerde kerk zelf staat er al lang niet meer, omdat de kerk in 1968 door een grote brand in de binnenstad van Weesp verwoest werd. Maar de pastorie en het gebouw van de diaconie bleven gespaard. Zoals we vorig jaar al meldden stelde het Cuypersgenootschap voor de beide gebouwen als gemeentelijk monument aan te merken, omdat de twee panden volgens haar monumentwaardig zijn, gezien vanuit architectuurhistorisch, stedenbouwkundig en cultuurhistorisch perspectief.

De vroegere gereformeerde pastorie te Weesp.

Overigens vond het Cuypersgenootschap het jammer dat de kerk zelf niet gespaard is gebleven, omdat juist die kerk ‘met haar expressionistische architectuur’ als een meesterwerk van architect Egbert Reitsma (link) beschouwd moet worden: ‘Het gebouw bepaalde veertig jaar lang mede het stadsbeeld van Weesp’. Het Cuypersgenootschap deelde mee dat haars inziens de overblijfselen van de afgebrande gereformeerde kerk belangrijk zijn in de geschiedenis van Weesp. “Het staat symbool voor de emancipatie, ontwikkeling en uiteindelijke neergang van de gereformeerde zuil in Weesp.”

Het gebouwtje van de vroegere diaconie aan de Middenstraat.

De twee gebouwen zijn nu dus toegevoegd aan de gemeentelijke monumentenlijst van Weesp.