De ‘Trefpuntkerk’ te Glimmen

Bartholomeuskerk naar SOGK en teruggehuurd.

Op donderdag 2 december 2021 werd de monumentale (voormalig hervormde) Bartholomeuskerk in het Groningse Noordlaren door de kerkenraad van de Protestantse Gemeente Noordlaren-Glimmen overgedragen aan de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK).

De ‘Trefpuntkerk’ te Glimmen (foto: Kerk & Orgel).

Dat houdt in dat de Protestantse Gemeente nu alleen de (voormalig gereformeerde) Trefpuntkerk in Glimmen in eigendom heeft. In de regel wordt in de Bartholomeuskerk op de tweede zondag van de maand een kerkdienst gehouden, terwijl de overige diensten plaatsvinden in de Trefpuntkerk. In juli en augustus worden om en om diensten in de twee kerken gehouden. Aan het houden van kerkdiensten verandert voor de Bartholomeuskerk overigens niets, want de kerk wordt door de Protestantse Gemeente terug gehuurd voor het houden van de vieringen.

De Trefpuntkerk.

De Trefpuntkerk aan de Nieuwe Schoolweg in Glimmen werd ontworpen door de bekende kerkarchitect Egbert Reitsma (1892-1976) en zijn zoon, die zelf in Glimmen woonachtig waren.

Het orgel in de Trefpuntkerk (foto Kerk & Orgel, Wisgerhof).

De in 1949 in gebruik genomen Trefpuntkerk is één van de omstreeks veertig (voornamelijk gereformeerde) kerkgebouwen die Egbert Reitsma bouwde. De kerken  die hij vóór 1950 ontwierp staan bekend om hun expressionistische vormen en kleuren in de stijl van de zgn. Amsterdamse School. De monumentale gereformeerde kerk in Andijk is daarvan een wel zeer opvallend voorbeeld, en wordt niet voor niets ‘de kathedraal der gereformeerden’ genoemd. Ook de Oosterkerk in Kollum werd door Reitsma ontworpen. Later bouwde hij onder meer de Stadsparkkerk in de stad Groningen.

De Trefpuntkerk kreeg in 2005 een nieuwe klokkenstoel, waarin de klok van de vroegere hervormde houten kapel aan de Beukenlaan werd opgehangen. In 2019 werd de Trefpuntkerk ingrijpend gerenoveerd.