Opvang in voormalige geref. kerk te Bant?

Het echtpaar Herman en Arenda Russchen uit Bant in de Noordoostpolder, gaf al voor 2018 onderdak aan mensen in nood in de voormalige gereformeerde kerk aan de Noordwend in het dorp. Maar daarna kwam geen toestemming meer.

De voormalige gereformeerde kerk in Bant.

Henk Russchen wil daarom binnenkort tijdens een commissievergadering van de Gemeente Noordoostpolder inspreken met een pleidooi voor toekomstbestendige opvangplekken. Verscheidene politieke partijen in de gemeenteraad zouden er wel wat in zien en Russchen hoopt dat zijn plan nu zal lukken en dat de gemeenteraad de noodzaak inziet en zich achter de plannen schaart.

Tot 2018 bood het echtpaar al aan vele hulpbehoevenden in het al vele jaren leegstaande kerkgebouw onderdak, maar omdat een geschil met de gemeente ontstond (ze hadden een bepaalde vergunning niet), moest de familie Russchen er toen mee stoppen. Ze hopen dat met toestemming van de gemeenteraad de vergunning alsnog zou kunnen worden afgegeven.

De kerk moet flink verbouwd worden.

Als de toestemming er komt moet het echtpaar flink aan de bak met een verbouwing van de kerk. Maar dan zijn er ook negen opvangplekken beschikbaar in de kerk. Het echtpaar Russchen woont zelf in de voormalige kerkenraadskamer.

Welke mensen-in-nood onderdak krijgen is voor Russchen geen vraag: “Mensen die financiĆ«le problemen of problemen met de familie of hun relatie hebben. Destijds was de eerste bewoner die ik huisvestte een jongedame die net een kindje had gekregen en niet meer terug kon naar haar woning. De problemen zijn heel divers”, aldus Russchen.