Orgel Uithuizermeeden gerestaureerd

Het Mense Ruiter-orgel in de protestantse (voormalig gereformeerde) kerk Het Anker aan de Oudedijksterweg te Uithuizermeeden is na een ingrijpende restauratie weer klaar voor gebruik. Op zondag 19 september 2021 zal het orgel tijdens de zondagse kerkdienst weer te beluisteren zijn.

Het Mense Ruiter-orgel in Het Anker te Uithuizermeeden (foto: Reliwiki).

Na de dienst zal directeur Sander Booij van Mense Ruiter Orgelbouwers een toelichting geven op de restauratiewerkzaamheden, terwijl hij aansluitend een demonstratie op het orgel geeft.

Het instrument werd in 1980 gebouwd door orgelbouwer Mense Ruiter, die nu ook de uitgebreide restauratie ter hand nam. Alle meer dan duizend pijpen werden onder handen genomen. In Het Anker werd sinds begin dit jaar, toen de werkzaamheden begonnen, gebruik gemaakt van een klein orgel voor de begeleiding van de kerkzang.

De protestantse (voormalig gereformeerde) kerk ‘Het Anker’ te Uithuizermeeden (foto: Reliwiki).

De organisten van Het Anker en de Mariakerk (het andere protestantse kerkgebouw in Uithuizermeeden) spelen aansluitend enkele werken, die – in verband met de corona-maatregelen – door maximaal honderd belangstellenden in de kerk kunnen worden beluisterd.