Verbouw Fonteinkerk Voorburg begonnen

Inmiddels is meer bekend geworden over de verbouw van de voormalige gereformeerde Fonteinkerk aan de Fonteynenburghlaan in Voorburg.

De plannen voor de verbouw van de voormalig gereformeerde Fonteinkerk te Voorburg (foto: Cobouw Bouwberichten).

Cobouw Bouwberichten van 29 juli 2021 geeft een inkijkje in de meest recente plannen, aan de uitvoering waarvan vorige maand begonnen is. In het kader van het project ‘Wonen in de Fonteinkerk’ worden op de kerk drie extra verdiepingen gebouwd. De plannen zagen er voordien echter heel anders uit: naast de kerk zou een nieuw volume gerealiseerd worden, maar omwonenden tekenden daartegen bezwaar aan. Langzamerhand ontstonden plannen om daarom niet naast de kerk te gaan bouwen, maar bovenop de kerk drie verdiepingen toe te voegen.

In juli 2021 werd begonnen met de voorbereidende werkzaamheden voor de transformatie, die de bijzondere Fonteinkerk in ongeveer anderhalf jaar tijd een geheel ander uiterlijk zal geven. Overigens wordt niet alleen op de kerk een drietal bouwlagen gebouwd, ook in de voormalige kerkzaal worden drie woonlagen aangelegd, waarin in totaal acht appartementen worden gebouwd. In de bovenop de kerk gebouwde drie woonlagen zullen elf appartementen komen. De monumentale glazen voorgevel met entree blijven onaangetast en in gebruik als ingang van het wooncomplex.

Het ontwerp voor het geheel werd gemaakt door HP Architecten, en als aannemer werd aangetrokken de Bouwgroep Horsman & Co. De stijl van de opbouw wijkt flink af van de architectuur van de eronder gelegen voormalige kerk. De plannenmakers deden dat bewust, om duidelijk zichtbaar te maken wat oud en wat nieuw is aan het gebouw.

De appartementen krijgen een vloeroppervlakte van tussen 104 en 214 m², terwijl alle woningen een eigen buitenruimte krijgen. De appartementen op de begane grond krijgen een terras, en de hoger gelegen woningen een of meer balkons. Alle woningen worden aangesloten op een warmtepomp.

Bron:

Cobouw Bouwberichten, 29 juli 2021 (met dank aan ir. G.K. Kok te Delft).