Petitie ‘Orgelzolders’ ruim 2.000 maal getekend

Aanbieding aan kerkenraad Protestantse Gemeente op 7 juli 2021.

Meer dan tweeduizend mensen hebben de petitie ondertekend met daarin de dringende oproep aan het adres van de Protestantse Gemeente Rotterdam-Zuid (PGRZ) om de Orgelzolders in de gereformeerde Rotterdamse Breepleinkerk voor de ondergang te behoeden.

Op de orgelzolders werden voorwerpen van de onderduikers teruggevonden (foto: Rijnmond).

Die toekomst van de historische orgelzolders is in gevaar gekomen doordat de PGRZ de kerk heeft verkocht aan de Levend Woord Gemeente. Henk den Haan, die de zolders ontdekte en sindsdien vrijwilliger is in de strijd om het behoud ervan, zal de resultaten van de petitieactie komende woensdag in de Breepleinkerk overhandigen aan Jitse Kok, de interim voorzitter van de Algemene Kerkenraad PGRZ.

Op de ‘Orgelzolders’ zaten tijdens de Tweede Wereldoorlog ongeveer drie jaar lang Joodse echtparen ondergedoken. Dankzij de heldenmoed van de gezinnen van de gereformeerde predikant, de koster van de Breepleinkerk en talloze anderen, hebben de echtparen plus de baby (die in januari 1944 werd geboren) én hun helpers het nazibewind overleefd.

Ds. G. Brillenburg Wurth (1898-1963), van 1930 tot zijn emeritaat in 1945 gereformeerd predikant te Rotterdam-Zuid (Katendrecht).

Ieneke van de Kooy en Marijke Springeling, beiden al jarenlang werkzaam als vrijwilliger bij de Orgelzolders, namen zij het initiatief tot de petitieactie, omdat zij de gedachte niet konden verdragen dat deze bijzondere plek zou verdwijnen. Het college van B&W van Rotterdam heeft onomwonden laten weten “het belangrijk te vinden dat het verhaal van Rotterdam in oorlogstijd verteld blijft worden, ook op deze plek met bijzondere geschiedenis, die nooit vergeten mag worden.’’

Overigens zijn de (juridische) procedures rondom de verkoop van de Breepleinkerk in volle gang en de Orgelzolders kunnen nog steeds veilig gesteld worden, aldus deelt de Stichting Schuilplaats Orgelzolders Rotterdam de redactie van GereformeerdeKerken.info mee.