Een ton aan klokken in één Barneveldse toren

De klokken werden voor het eerst samen geluid op 2 juli 2021.

De klokken van de twee kerkgebouwen van de protestantse gemeente in Barneveld zijn bij elkaar gebracht in de toren van de Emmaüskerk aan de Groen van Prinstererlaan.  Op vrijdag 2 juli 2021, om ongeveer vijf uur in de middag, werden ze voor het eerst geluid.

De Emmaüskerk met toren (foto: zOOL architectencoöperatie).

Eind mei werd al een vernieuwd uurwerk met led-verlichting in de toren geplaatst. Op 12 september 2021 wordt de eerste kerkdienst in de Emmaüskerk gehouden.

Op vrijdag 2 juli 2021 werden de klokken in de voor de gelegenheid feestelijk versierde toren voor het eerst geluid, in het bijzijn van een flinke groep vrijwilligers, die betrokken zijn bij de zogenoemde ‘vernieuwbouw’ van de Emmaüskerk, de voormalige gereformeerde Bethelkerk. Het kerkgebouw wordt momenteel vernieuwd en uitgebreid met onder meer een tweede kerkzaal en een stilteruimte en kreeg al eerder een nieuwe naam.

Het tweede kerkgebouw van protestants Barneveld, de vroegere hervormde Immanuëlkerk, wordt afgestoten. In deze kerk, die is verkocht aan de Marokkaanse Vereniging Barneveld, worden nu nog alle kerkdiensten gehouden.

De twee klokken in de toren van de Emmaüskerk (foto: Barneveldse Courant).

De 400 kilo wegende klok van de Immanuëlkerk dateert van 1975, toen dat bedehuis in gebruik genomen werd. De 600 kilo zware klok van de Bethelkerk werd bij de bouw in 1958 in de toren geplaatst. Op deze klok staat de tekst ‘Door oud papier bijeengebracht roep ik u en ’t nageslacht, ja allen die mijn stemme hoort: Komt en luistert naar Gods Woord’. Vele vrijwilligers hadden met het inzamelen van oud papier de aanschaf van de kerkklok mogelijk gemaakt.