Adelaarkerk Leeuwarden wordt gesloopt

De Adelaarkerk in de wijk Bilgaard te Leeuwarden – waar in 2013 de laatste dienst gehouden werd – wordt gesloopt. Op de plek van de kerk komen zorgappartementen die eind 2022 klaar moeten zijn.

De Leeuwarder Adelaarkerk (1972-2013)

Aanvankelijk was het de bedoeling de kerk te behouden door er appartementen in te gaan bouwen, maar die plannen gingen niet door en de reeds begonnen bouwwerkzaamheden kwamen drie jaar lang stil te liggen. Nieuwe plannen werden gemaakt, maar door de slechte bouwkundige toestand van de inmiddels al weer jaren geleden aan de eredienst onttrokken kerk, bleken ook die niet haalbaar te zijn.

De SVE Group, die nu eigenaar van het kerkcomplex is, wil appartementen bouwen voor jongeren met een verstandelijke beperking. Daarvoor zal de kerk echter gesloopt moeten worden. De gemeente Leeuwarden moet de plannen nog wel beoordelen.

De Leeuwarder kerksluitingskwestie (2008-2015).

De Adelaarkerk werd, tegelijk met drie andere gereformeerde kerkgebouwen (de Fenix, de Koepelkerk en de Pelikaankerk) door de kerkenraad van de Protestantse Gemeente Leeuwarden in 2012 tegelijk afgestoten. Deze opzienbarende ‘Leeuwarder kerksluitingskwestie’ leidde destijds tot veel verzet en grote woede.  In Leeuwarden ontstond daardoor – naast de Protestantse Gemeente – zelfs een Protestantse Gemeente van Bijzondere Aard, die samenkomt in de geredde Pelikaankerk.