‘Witte Kerk’ te Lochem wordt verbouwd

De protestantse (voormalig gereformeerde) Witte Kerk in het Gelderse Lochem zal flink onder handen genomen worden. Een uitgebreid renovatieplan is opgesteld, dat ongeveer € 700.000 zal gaan kosten.

Een impressie van de kerk en de bijgebouwen (foto: Protestantse Gemeente Lochem).

Bij de restauratie van de Witte Kerk aan de Paul Krugerstraat (een van de twee kerkgebouwen van de Protestantse Gemeente Lochem) zullen allerlei zaken worden aangepakt. Zo zal op de plaats van de huidige ingang een nieuwe entree gerealiseerd worden en zal de kerkzaal ingrijpend worden aangepast. Er komt een nieuwe professionele keuken die geschikt is voor het bereiden van maaltijden voor grotere groepen. Ook wordt een ontmoetingsruimte gecreëerd, geschikt voor koffiedrinken, maaltijden en vergaderingen. Verder zullen ruimere toiletten worden aangelegd, inclusief een mindervalidentoilet. Alle vloeren in het complex worden met hetzelfde materiaal belegd.

De plaatsing van de stoelen in de kerkzaal is ook onderwerp van onderzoek geweest. Uiteindelijk is besloten dat de stoelen in halfronde opstelling rond de kansel komen staan ‘hetgeen een geborgen, contactgevoel geeft’.

De Witte Kerk te Lochem.

Voorts wordt het kerkgebouw voorzien van nieuwe aluminium kozijnen met dubbel glas, en worden alle platte daken vervangen door nieuwe dakbedekking met isolatie. De buitenmuren met spouw worden nageïsoleerd en de CV-ketel wordt vervangen door een HR-ketel, terwijl sommige radiatoren verplaatst worden. Ook worden alle buitenmuren geschilderd of op andere wijze opgeknapt en wordt ook verder buitenschilderwerk uitgevoerd.

Het (zoveel mogelijk) leeghalen van de Witte Kerk zal plaatsvinden in juni, juli en augustus, terwijl de verbouw zelf in september 2021 zal beginnen. De oplevering wordt verwacht in het voorjaar van 2022.