Kerk Luttelgeest wordt appartementencomplex

Kerk werd al in 1994 gesloten.

Projectontwikkelaar Fokke de Heus uit Tollebeek gaat de voormalige gereformeerde kerk aan de Lange Brink in Luttelgeest (in de Noordoostpolder) verbouwen tot een appartementencomplex. Het is de bedoeling dat de kerk omgebouwd wordt tot vier appartementen en twee penthouses.

De voormalige gereformeerde kerk in Luttelgeest (foto: Reliwiki, Jan van der Veen, Drachten).

Op het naastgelegen stuk grond komen vier tot zes twee-onder-een-kapwoningen. De gereformeerde kerk van Luttelgeest (architect J.H. van der Zee) werd in 1954 gebouwd en werd in 1994 als kerkgebouw buiten gebruik gesteld. De projectontwikkelaar deelde mee dat de uitstraling van de kerk niet zal worden aangetast. Het uiterlijk van het gebouw blijft zoveel mogelijk behouden omdat het een beeldbepalend bouwwerk is.

Dorpsbelang positief-kritisch.

Namens het Dorpsbelang werd positief-kritisch gereageerd op de plannen. Men vindt het prima dat leegstaande kerken tot woningen worden omgebouwd, maar men vindt het jammer dat de te bouwen woningen niet gericht zijn op starters en huurders. “Je moet maar afwachten of er inwoners van Luttelgeest in komen wonen”. De prijzen van de nieuwbouwwoningen worden later dit jaar bekend. De bouw moet volgens de plannen in mei 2022 beginnen.