Anti-kraakbewoning van kerk Maasdijk

Volgens een politieke partij in de gemeenteraad van Maasdijk maken inwoners van het dorp zich ongerust over de bestemming van de voormalige gereformeerde kerk De Hoeksteen in het dorp.

‘De Hoeksteen’ te Maasdijk.

De gemeenteraadsfractie heeft daarover vragen ingediend bij het College van B en W en voegde foto’s bij waarop te zien is dat de voormalige kerk ingericht wordt met slaapkamers voor bewoning door Poolse arbeidsmigranten. Volgens de politieke partij telt Maasdijk dermate veel arbeidsmigranten dat het volgens haar gewenst zou zijn de locaties meer te spreiden.

De eigenaar van de vroegere kerk, een vastgoedontwikkelaar uit Utrecht, deelde mee dat de tijdelijke bewoning moet worden gezien als anti-kraakbewoning, omdat het overleg over de bouw van elf huizen en elf appartementen op die locatie (‘Wonen rondom de toren’) wegens onderbezetting op het gemeentehuis ernstig vertraagd is. Om vernielingen aan het leegstaande gebouw te voorkomen kreeg de eigenaar toestemming voor tijdelijke anti-kraakbewoning.