Nieuw orgel in Haagse Pax Christikerk

Drie jaar geleden, toen met de verbouw van de gereformeerde (PKN) Pax Christikerk aan het Vlamenburg in Den Haag begonnen werd, is het Verschuerenorgel, dat in de kerk in gebruik was, voor het laatst bespeeld. Nu is er een nieuw digitaal orgel in de kerk geplaatst dat veel mogelijkheden biedt. Het werd onlangs in gebruik genomen.

Het Verschuerenorgel dat tot 2017 in gebruik was en nu vervangen is door een ‘Hauptwerk’ orgel.

Het oude orgel kon volgens het kerkblad Pax Nieuws ‘voor een goede prijs’ verkocht worden, zodat  het in verband met de verbouwing van de kerk niet behoefde te worden afgebroken en later weer opgebouwd. Daardoor kon  een splinternieuw orgel gekocht worden en bleef het  hele voor de kerkinrichting gevoteerde bedrag voor dat doel beschikbaar.

De opbrengst van het verkochte Verschuerenorgel werd namelijk gebruikt voor de aanschaf van een gloednieuw drieklaviers digitaal orgel met een zeer goede  en realistische weergave van het geluid. Het orgel is namelijk voorzien van een computer met daarop het inmiddels zeer bekende programma Hauptwerk. Door middel van de software van dat programma kan het geluid van echte orgels zeer natuurgetrouw weergegeven worden, passend bij de akoestiek van de kerkzaal.

Een ‘artist’s impression’ van de Pax Christikerk (foto: Pax Christikerk, Den Haag).

Voor het hoofdorgel werd gekozen voor het geluid van het in 1735 gebouwde Silbermannorgel in de Freibergse Petrikirche in Duitsland. Het geluid van de in 1959 gebouwde orgel van de Laurenskerk in Rotterdam werd gekozen als tweede orgel.

Het nieuwe instrument in de Haagse Pax Christikerk – samen met de Noorderkerk en de Christus Triomfatorkerk behorende tot de Gereformeerde Kerk (PKN) te ’s-Gravenhage-Oost – is door middel van een digitaal audio netwerk gekoppeld aan luidsprekers. Volgens Pax Nieuws is het in ons land – voor zover bekend – het eerste digitale kerkorgel  dat van deze nieuwe technologie gebruik maakt. Het nieuwe instrument werd onlangs in gebruik genomen.

Gert van Hoef demonstreert een Hauptwerkorgel