Hoofdstraatkerk Hoogeveen in de steigers

De monumentale Hoofdstraatkerk te Hoogeveen, in 1904 als gereformeerde kerk gebouwd, staat in de steigers omdat er onderhoud nodig is aan zowel de rozetvensters als aan de toren. Ook zitten er scheuren in de muren.

De Hoofdstraatkerk in de steigers (foto: André Weima).

Bouwbedrijf Jurriens Noord begon op maandag 8 juni 2020 met de renovatie van de voorgevel, en als alles meezit is de voorgevel voor de bouwvakvakantie klaar. Om de rozetvensters te herstellen wordt ook een steiger aan de binnenkant van de kerk geplaatst.

Na de vakantie gaat het bouwbedrijf dan verder met de beide zijgevels en de achtergevel, waar ook het nodige aan gerepareerd moet worden. De kerk blijft tijdens de werkzaamheden gewoon toegankelijk.

In 2019 liet de kerkenraad een inspectierapport maken over de gevels van de Hoofdstraatkerk. Hieruit bleek dat deze in een dusdanig slechte staat van onderhoud verkeerden, dat renovatie dringend noodzakelijk was.

In de voorgevel van de Hoofdstraatkerk te Hoogeveen is deze steen aangebracht ter symbolisering van de eenheid tussen Afgescheidenen en Dolerenden.

De Hoofdstraatkerk werd  in 1904 gebouwd in opdracht van de inmiddels verenigde Afgescheidenen en Dolerenden. Deze twee kerken waren in Hoogeveen in 1899 samen verder gegaan als Gereformeerde Kerk. De jaartallen in de voorgevel van de kerk verwijzen nog naar de Afscheiding (1834) en de Doleantie (1886).