Sloop ‘Rehoboth’ Bellingwolde kan evt. alleen nog via rechter

De enige mogelijkheid voor de Protestantse Gemeente Bellingwolde om de voormalige gereformeerde kerk ‘Rehoboth’ in dat dorp te slopen, is de weg naar de rechter.

Rehoboth was een gereformeerd kerkje, voortgekomen uit het evangelisatiewerk.

Toen de Protestantse Gemeente ook een ‘nee’ kreeg op een meer uitgewerkt sloopverzoek, ging men naar de onafhankelijke Commissie Bezwaarschriften van de Gemeente Westerwolde om het sloopverzoek alsnog gehonoreerd te krijgen. Dat is echter   mislukt. Net als de burgerlijke gemeente vond ook de Commissie Bezwaarschriften dat het 100-jarige gereformeerde kerkje Rehoboth niet zonder meer gesloopt mag worden. ‘Het is een beeldbepalend pand, waarvoor eerst  alles moet worden gedaan om een andere bestemming  voor het gebouw te vinden’.

De enige mogelijkheid is nu nog om het  gelijk bij de rechter te halen. Of men dat gaat doen kon een woordvoerder van het College van  Kerkrentmeesters nog niet zeggen, maar mede door de huidige Corona-crisis laat men alles eerst even bezinken.