Immanuëlkerk Ermelo nu ‘Groene Kerk’

Al enkele jaren werkte het College van Kerkrentmeesters van de gereformeerde Immanuëlkerk (PKN) te Ermelo langzaam maar zeker aan een groenere kerk, ‘een kerk met oog en aandacht voor inhoudelijk rentmeesterschap, voor duurzaamheid en zorg voor de schepping’. Aan het eind van de ochtenddienst op zondag 8 maart 2020 kon daarom het bordje ‘Groene Kerk’ onthuld worden.

De gereformeerde Immanuëlkerk te Ermelo

Sinds 2017 werd al veel gedaan aan het ‘groener’  maken van de kerk.  Verwarming en verlichting gaan alleen aan in de ruimtes die daadwerkelijk gebruikt worden en elke zaal heeft of krijgt zijn eigen thermostaat. Het nieuwe kerkdak is gemaakt van gerecyclede rubberen leipannen, terwijl ook vijftig zonnepanelen zijn aangeschaft en er er nog meer bijkomen. Langzamerhand wordt de verlichting in de kerkzaal en in de overige ruimten vervangen door ledverlichting. Verder wordt afval gescheiden en gerecycled waarbij glazen flessen en printercartridges apart ingezameld worden.

Een woordvoerder van de Gereformeerde Kerk te Ermelo verklaarde door te gaan  voor minder belasting van het milieu, meer duurzaamheid en met het besparen van energie en kosten; ‘zo komt er meer geld beschikbaar om een uitnodigende, inspirerende en actieve kerk in en voor Ermelo te zijn’.

Door al deze maatregelen is de Immanuëlkerk nu officieel een ‘groene kerk’ geworden, omdat wordt voldaan aan de voorwaarden die daarvoor gelden. De Immanuëlkerk te Ermelo is nu ook terug te vinden op de landelijke website van groene kerken.

De Immanuëlkerk is de derde ‘Groene Kerk’ in Ermelo. Intussen zijn overigens landelijk al meer kerken toegetreden tot het gilde der ‘Groene Kerken’.