Feest voor jubilerende “Menorah” te Drachten

Het protestantse (voormalig gereformeerde) kerkgebouw Menorah in Drachten werd op 4 maart 1970  in gebruik genomen. Vandaag, 4 maart 2020, jaar vijftig jaar geleden.

De gereformeerde ‘Menorah’ werd op 4 maart 1970 officieel in gebruik genomen.

Ter gelegenheid daarvan vieren de gemeenteleden van de  wijkgemeente Drachten-Oost, gereformeerd en hervormd, op zondag 8 maart 2020 feest. De feestelijkheden beginnen om 10 uur in de ochtend met een kerkdienst, waarin voorgaat ds. A.H. Boschma en waaraan de Zanggroep Menorah haar medewerking verleent. Na de koffie (met gebak) en de gezamenlijke lunch, die om 12 uur begint, wordt een film vertoond over het 30-jarig predikantsjubileum van ds. Boschma, die trouwens op 2 maart 2014 predikant van protestants Drachten werd en dus nu zes jaar aan die gemeente verbonden is.

‘De klap op de vuurpijl’ is ‘een prachtige voorstelling van verhalenverteller’ Kees Posthumus, ‘Dwars door de Bijbel’. Tientallen bekende en onbekende verhalen uit het Oude- en Nieuwe Testament werden door hem samengebracht in een wervelend reisverhaal. ‘Alle liefdes uit de Bijbel, de verloren zoon heen en terug, profeten met hun ongemakkelijke boodschap’, enz., komen in de een uur durende voorstelling aan de orde. ‘Verhalen van toen en daar worden verhalen voor mensen van hier en nu’. De voorstelling van Posthuma komt uit in het kader van het jaarthema van de PKN, ‘Een goed verhaal’.

Foto: Protestantse Gemeente Drachten.

Tentoonstelling en beamerpresentatie.

Er zal trouwens ook een kleine tentoonstelling en een beamerpresentatie te zien zijn van de geschiedenis van de Menorah, waarover veel materiaal verzameld werd, vooral aangereikt door gemeenteleden. Om ongeveer half vier wordt de feestelijke zondag afgesloten.

Op onze website komen we morgen (5 maart 2020) terug op de geschiedenis van de komst van de Menorah, die nu weliswaar vijftig jaar bestaat, maar als protestantse kerk ergens halverwege 2020 zal worden afgestoten. Daarover berichtten we al eerder. Overigens komen we maandag 9 maart 2020 terug op de jubileumkerkdienst van de dag daarvoor.