Boekje over Immanuëlkerk Maassluis

Onlangs verscheen een informatief boekje over de protestantse (voormalig gereformeerde) Immanuëlkerk aan de Lange Boonestraat te Maassluis. Het dient, zoals de titel zegt, als een ‘Rondleiding door de Immanuelkerk’.

Het boekje over de Immanuëlkerk te Maassluis.

Het fraai opgemaakte boekje werd uitgegeven voor bezoekers van de Immanuëlkerk en is dus bedoeld als rondleiding door het kerkgebouw. Daarom vertelt deze publicatie iets over de geschiedenis, het interieur en over een aantal opvallende elementen in de kerk, zoals de gebrandschilderde ramen.  Het boekje bevat veel mooie foto’s van in- en exterieur van het kerkgebouw. Ook zijn de bouwmaquette en de ‘eerste steen’ uit 1952 te zien, inclusief de onlangs nieuw ingerichte ‘stilteruimte’.

De als gereformeerde kerk gebouwde Immanuëlkerk is een van de drie protestantse kerkgebouwen in Maassluis.

Het boekje ‘vertelt’ ook het een en ander over het ontstaan van dit kerkgebouw. Een op 18 maart 1943 door de Royal Australian Air Force per vergissing uitgevoerd bombardement op Maassluis veranderde onder meer de  monumentale gereformeerde Noorderkerk (gebouwd in 1892) in een ruïne. Op dezelfde plaats werd later de Immanuëlkerk gebouwd, dat een uitstekend voorbeeld werd van de naoorlogse wederopbouwarchitectuur. Op 1 september 1954 werd de nieuwe Immanuëlkerk in een overvolle dienst in gebruik genomen.

De voormalige gereformeerde Noorderkerk te Maassluis (1892), die op 18 maart 1943 door een bombardement van de RAAF vernield werd (foto: Reliwiki, HVM).

Dick Buurman en Jaap Poldervaart zorgden voor de realisatie van het boekje, en de lay-out en het design zijn van Rosemarie Poldervaart. Het boekje kost € 5,00; de opbrengst komt geheel ten goede aan de actie tot realisatie van een nieuwe geluidinstallatie in de kerk.