Wél B&B’s in Onderdendam

De meerderheid van de gemeenteraad van de gemeente Het Hoogeland ging akkoord met de plannen om achter de voormalige gereformeerde kerk in het Groningse Onderdendam tóch B&B’s te bouwen.

De voormalige gereformeerde kerk te Onderdendam.

Hoewel 65% van de dorpelingen tegenstemde gaan de plannen nu dus toch definitief door, die vooral voor de buurtbewoners nadelig zouden zijn. Hun uitzicht zou een stuk minder mooi worden en ze zijn bang voor de schittering die de plaatsing van zonnepanelen met zich mee kan brengen. De eigenaar van de kerk, de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK), zegt voor de exploitatie van het geheel de inkomsten van de B&B’s nodig te hebben.

Critici zeggen dat de vestiging van de B&B’s achter de kerk oneerlijke concurrentie met zich meebrengt, omdat de andere B&B’s in het dorp het nu moeten opnemen tegen een gesubsidieerde instelling als de SOGK.

Voorstanders zeggen echter blij te zijn met de uitbreiding van het kleinschalig toerisme in de gemeente, al vinden ook zij dat de bewoners bij de rest van de plannen goed betrokken moeten worden, zo bericht  het Dagblad van het Noorden.