Ben van Kaam (1931-2019) overleden

In een verzorgingshuis in Hilversum is op maandag 16 december 2019 Ben van Kaam overleden, ‘een invloedrijke en gezichtsbepalende redacteur’ van het – toen nog gereformeerde – dagblad Trouw in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw.

‘Parade der Mannenbroeders’.

In 1957 werd hij als de eerste columnist van Trouw aangesteld. Hij schreef  de in die tijd – schrijft Trouw – ‘opvallende rubriek in de saaie krant van toen’ de column ‘Kleinbeeld’ onder de schuilnaam Flex ‘van flexibel’, een rubriek die door de Trouw-abonnees graag gelezen werd.

Van Kaam is daarnaast vooral ook bekend geworden door zijn twee omvangrijke – vele drukken belevende – monografieën Parade der Mannenbroeders en Opstand der Gezagsgetrouwen.

‘Opstand der gezagsgetrouwen’.

Het eerste boek handelde over Protestants leven in Nederland in de jaren 1918 tot 1938 (dat in 1964 verscheen bij Zomer & Keuning te Wageningen), en het tweede werk (uitgegeven in 1966) ging over de  Mannenbroeders & zonen in de jaren 1938 tot 1945  de tijd van de oorlogsdreiging en de Tweede Wereldoorlog. In beide boeken lag de nadruk op het leven in en rond De Gereformeerde Kerken in Nederland.

Van Kaam is 88 jaar geworden. Hij wordt op 23 december 2019 gecremeerd na een afscheidsbijeenkomst in de Kruiskerk te Amstelveen.