Toch B&B achter kerk Onderdendam

Ondanks bezwaren van de buurt heeft de gemeente Het Hogeland de Stichting Oude Groninger Kerken (SOGK) toestemming gegeven achter de voormalig gereformeerde kerk te Onderdendam drie recreatiewoningen te bouwen die verhuurd zullen worden als Bed & Breakfast.

Kerk en pastorie te Onderdendam.

Het is de bedoeling het interieur van de kerk om te bouwen tot een horecagelegenheid met een zaal voor allerlei culturele activiteiten. Om een en ander financieel te kunnen behappen wil de SOGK achter de kerk een drietal huisjes bouwen (met op het dak zonnepanelen) en deze als bed & breakfast verhuren.

Bewoners van de omgeving van de kerk hebben daar bezwaren tegen enĀ  vrezen dat de huisjes langdurig zullen worden bewoond door onder meer werknemers uit de Eemshaven of zullen gaan dienen als wisselwoning voor mensen uit het gebied waar aardbevingsschade is ontstaan. Hoewel een petitie tegen de plannen 180 handtekeningen opleverde, gaan de voornemens van de SOGK dus wel door. Wel zal de vergunning als voorwaarde stellen dat de woninkjes alleen door recreanten mogen worden gebruikt en zal er ook een schutting met begroeiing worden geplaatst tussen de woningen uit een aanpalende straat en de toekomstige woninkjes achter de kerk.