Feest om veertigjarig orgel te Surhuisterveen

De plaatsing van het orgel in de nieuwe gereformeerde kerk te Surhuisterveen liet vijftien jaar op zich wachten; het werd pas  in 1979 in gebruik genomen terwijl de eerste dienst in de nieuwe kerk al in 1964 gehouden werd.

De voormalig gereformeerde, nu protestantse kerk ‘De Flambou’ in het Friese Surhuisterveen.

Al sinds de oorlogswinter van 1944 – toen het orgel in de oude gereformeerde kerk buiten werking raakte – werd de gemeentezang begeleid door de plaatselijke muziekvereniging Blaast de Bazuin. Dat hebben de muzikanten tot de plaatsing van het nieuwe orgel volgehouden. Dat was op 3 november 1979.

In de nieuwe gereformeerde kerk (tegenwoordig heet die kerk De Flambou) had men al  ruimte gereserveerd voor een orgel, maar pas in 1979 werd het nieuwe instrument aangeleverd door de Utrechtse orgelbouwers Fama & Raadgever. Op 3 november 1979 werden de blazers van de muziekvereniging dan ook hartelijk bedankt voor de door hen zo lang verleende diensten en werd het orgel in gebruik genomen, bespeeld door organist Jan Veninga uit Leeuwarden.

Het interieur van ‘De Flambou’ met het nu veertig jaar oude orgel (foto: Reliwiki, Kerkenverzamelaar).

Jubileumbespeling.

Op zondag 3 november 2019 wordt in verband met de veertigste verjaardag van het orgel een orgelbespeling gehouden door de organisten van De Flambou. Ook enkele werken van orgeladviseur Jan Veninga zullen ten gehore gebracht worden. Het concert begint om 16.00 en de entree is gratis.