Tweede leven voor kerk Grou

De Boei wordt gesloopt.

De voormalige in 1939 gebouwde gereformeerde kerk aan de Kievitstraat in het Friese Grou wordt onder auspiciƫn van Heemschut flink opgeknapt.

De gereformeerde kerk van Grou.

Het bij de gereformeerde kerk behorende voormalige vergadercentrum naast de kerk, De Boei (dat in 1964 in gebruik genomen werd) zal worden gesloopt en wordt veranderd in een tuin. Het Architectenbureau van Landstra en Vonk sloot de koop samen met hun toekomstige buren, die hun tuin gaan uitbreiden met een deel van de grond waarop De Boei staat.

De architecten waren samen met heel veel bewoners van Grou fel tegen de plannen om de kerk te slopen. De aanvraag om als gemeentelijk monument te worden aangewezen slaagde. Door de afbraak van De Boei wordt het zicht op het kleine maar mooie gereformeerde kerkje een stuk beter. Nadat het gebouw gerestaureerd zal zijn, wordt de voormalige kerk als architectenbureau in gebruik genomen.

Eerdere plannen om er een cultureel centrum van te maken of er zorgwoningen te bouwen zijn dus van de baan.