Sloop ‘Rehoboth’ Bellingwolde uitgesteld

Afscheidsdienst in mei 2019.

De sloop  van het voormalige gereformeerde kerkje Rehoboth aan de Hoofdweg in het Oost-Groningse Bellingwolde wordt in ieder geval uitgesteld.

De Hoofdweg in Bellingwolde, waaraan ook ‘Rehoboth’ gebouwd is (zij het achteraf) is volgens de  burgerlijke gemeente Westerwolde een beschermd dorpsgezicht.

Aanvankelijk was het de bedoeling Rehoboth in de meivakantie van 2019 af te breken, zodat de nabijgelegen christelijke basisschool er geen last van zou hebben.

De scriba van de Protestantse Gemeente Bellingwolde, mevr. A. Lüürssen, deelde de redactie van GereformeerdeKerken.info mee, dat de sloop nu (zo mogelijk) vermoedelijk in de zomervakantie van 2019 zal plaatsvinden; een en ander is echter afhankelijk van wat de burgerlijke gemeente gaat doen. Deze is namelijk van oordeel dat Rehoboth als onderdeel van de Hoofdweg behoort tot een beschermd dorpsgezicht; daarom wil zij sloop vooralsnog niet toestaan. De burgerlijke gemeente onderzoekt in overleg met de Protestantse Gemeente of voor het gebouw een andere bestemming kan worden gevonden, zodat de afbraak van het kerkje dan niet doorgaat.

Afscheidsdienst.

Intussen is door de kerkenraad van de Protestantse Gemeente al wel besloten dat de afscheidsdienst op 26 mei 2019 in Rehoboth zal worden gehouden. Daarover zullen we t.z.t. nader berichten.