Planning verbouw geref. kerk Boven-Hardinxveld

De kerkenraad van de Gereformeerde Kerk te Boven-Hardinxveld heeft de planning bekendgemaakt betreffende de verbouw van de kerk, waarover we eerder berichtten.

De gereformeerde kerk aan de Jan Steenstraat te Boven-Hardinxveld (foto: Reliwiki, Andre van Dijk).

Het is de bedoeling dat op 22 maart 2019 bij de kerk een ‘startborrel’ gehouden wordt met alle aannemers, waarbij overigens om 16 uur ook belangstellenden welkom zijn: “Een historisch moment waarbij we afscheid nemen van het huidige bijgebouw en uitkijken naar iets nieuws!”

De gereformeerde kerk met de oude aanbouw (foto 1982).

Intussen is dan op zaterdag 16 maart met het leeghalen en daarna slopen van het huidige bijgebouw begonnen, terwijl daarmee op de zaterdagen 23 en 30 maart verder gegaan wordt. Vrijwilligers zijn daarbij van harte welkom en kunnen zich opgeven. Daarna wordt begonnen met de bouw van het nieuwe zalencentrum, dat in juni en juli wind- en waterdicht moet zijn.

Ter gelegenheid van de nieuwbouwplannen zijn en worden allerlei acties georganiseerd, zoals de Talentenveiling die op 9 maart 2019 gehouden werd. De bedoeling is voor geld klusjes uit te voeren en daarmee ergens of iemand te helpen. De opbrengst is bestemd voor de nieuwbouw en voor het 45-jarig jubileum van het jeugdkoor Op Weg. Berekend is dat de komende vijf jaar door acties nog zo’n € 20.000 euro moet binnenkomen.

De nieuwbouw bij de gereformeerde kerk te Boven-Hardinxveld (tekening: website Geref. Kerk Boven-Hardinxveld).

Hoofdaannemer van het project is Bouwmaatschappij BMN De Klerk uit Hardinxveld-Giessendam, terwijl aan een zestal onderaannemers opdracht is verleend om het hun toegemeten werk uit te voeren; “Deze aannemers waarderen de insteek van het project en dragen het doel een warm hart toe”. Het is volgens de kerkenraad immers niet de meest voor de hand liggende keus van deze bedrijven om in deze tijd, waarin de orderportefeuilles goed gevuld zijn, de prijzen de pan uitrijzen en een chronisch tekort aan vakmensen bestaat, aan een project als dit mee te werken, waarvan het budget beperkt is en gewerkt zal worden met enthousiaste vrijwilligers.

De oplevering van het nieuwe bijgebouw zal vermoedelijk In december plaatsvinden.