‘Tastbaar aandenken’ aan de Maranathakerk

Ter gelegenheid van de sluiting van de protestantse (voormalig gereformeerde) Maranathakerk te Castricum heeft de kerkenraad van de plaatselijke Protestantse Gemeente een herdenkingsbrochure uitgegeven.

Het gedenkboekje ter gelegenheid van de sluiting van de ‘Maranathakerk’ te Castricum.

Het ‘in een grote oplage’ gedrukte boekje werd aan het eind van de laatste dienst in de Maranathakerk uitgedeeld. Het boekje telt 16 pagina’s, is gedrukt op stevig papier, en is ruimschoots voorzien van vooral kleurenfoto’s van interieur en exterieur van de kerk en van details van het kerkgebouw.

De illustraties zijn voorzien van enkele korte teksten, waarin zeer in het kort enkele herinneringen of iets uit de geschiedenis van de Maranathakerk naar voren komt. Zo beschrijft organist Wim Heldoorn het orgel waarvan hij met pijn in het hart afscheid neemt.

‘Tastbaar aandenken’.

Het boekje is overigens geen historisch overzicht. Wat dat betreft werden over de Gereformeerde Kerk van Castricum al eerder twee interessante boeken gepubliceerd: in december 1995 werd ‘Maranathakerk Castricum’ uitgegeven, met ‘een impressie van 40 jaar Maranathakerk en wat daaraan vooraf ging in Gereformeerd Castricum’. Het boek werd samengesteld door meerdere schrijvers, die uitgebreid vertelden over de interessante geschiedenis van de Maranathakerk en van haar voorganger, ‘het lokaal’ aan de Beverwijkerstraatweg.

De eerste gereformeerde kerk (‘het lokaal’) aan de Beverwijkerstraatweg  te Castricum, voorgangster van de Maranathakerk.

Bovendien schreef Meerten Ritzema in 2013 ‘De Gereformeerden van Castricum. Eigenzinnig en betrokken. Een geschiedenis’. Ook in dat boek werd uitvoerig ingegaan op de geschiedenis van de Maranathakerk.

Het nieuwe boekje, dat bij de sluiting van de Maranathakerk aan de kerkgangers werd meegegeven, zal voor velen een waardevolle herinnering zijn, ‘een tastbaar aandenken aan al die jaren dat deze kerk van grote betekenis is geweest, eerst voor de Gereformeerde Kerk van Castricum en vanaf 15 januari 2006 voor de Protestantse Gemeente Castricum’. Een kerkgebouw is immers meer dan hout en steen.

• Maranathakerk 1955-2018 Castricum. Uitgave van de Protestantse Gemeente Castricum, 2018, geïll., 16 pagina’s.