Theaterkerk te Nes (D)

De voormalige gereformeerde kerk in het Noord-Friese Nes in de gemeente Dongeradiel aan de Waddenkust, wordt een theaterkerk.

De v/m. gereformeerde kerk te Nes (D) wordt een theaterkerk.

Gedeputeerde Staten van Friesland heeft financiële steun beloofd om de plannen te realiseren. Het toe te kennen subsidiebedrag zou kunnen oplopen tot anderhalve ton, maar er is nog geen bedrag genoemd. Directeur Anke Bijlsma van de theaterkerk is opgetogen over de steun, omdat daarmee de helft van de verbouwingskosten betaald kan worden.

Hoewel een van de geïnteresseerde kopers de kerk als aardappelloods wilde gebruiken, kreeg het idee om er een theater van te maken alle steun. Het is de bedoeling niet alleen culturele evenementen naar de theaterkerk te halen, maar ook om sociaal-maatschappelijke bijeenkomsten te houden. Ook is er de mogelijkheid in de theaterkerk begrafenissen en trouwerijen te houden.

De Friese gedeputeerde Kramer is blij met de plannen voor de kerk in Nes. ‘De kerk – hoewel geen monument – is gewoon een plaatje om te zien en het is belangrijk om het erfgoed te bewaren. Ook in dit geval draagt het bij aan de leefbaarheid van het dorp’.

Twee Interviews van Omrop Fryslân – met en zonder beeld (Fries)