Veiling van kerkspullen in Pesse

Voormalige gereformeerde Kruispuntkerk wordt verbouwd tot PKN-kerk.

Zoals wij eerder berichtten is de voormalig gereformeerde ‘Kruispuntkerk’ te Pesse (Dr.) de PKN-kerk in dat dorp geworden. De kerk wordt daarom momenteel grondig verbouwd en uitgebreid. Daarmee is in april 2018 begonnen.

De voormalig gereformeerde, nu protestantse kerk te Pesse.

Door de verkoop van de voormalige hervormde Voorhofkerk (vorig jaar) en vanwege de huidige verbouwing van de Kruispuntkerk worden op zaterdag 2 juni 2018 – ’s ochtends van 10 tot 12 uur – veel spullen geveild. De veiling vindt plaats bij de Kruispuntkerk.

Zeer gewild zijn de 37 kerkbanken van verschillende lengtes uit de Kruispuntkerk, waarvan de eerste exemplaren al zijn verkocht. Er zijn echter ook andere items te koop, zoals kroonluchters (uit de Voorhofkerk), lampen, stoelen, een afwasmachine en andere apparaten, radiatoren, letterborden met de bijbehorende letterbak, kanselkleden, gordijnen, enz. Bovendien wordt de zolder van de kerk ook leeggehaald.

Niet geveild…

Vanwege het feit dat het doopvont, de oude collectezakken, het avondmaalstel en het offerblok historische waarde hebben ‘omdat ze echt bij de kerk horen’, worden deze niet geveild. Wie tijdens een veiling een kop koffie of thee koopt mag daarna het kopje als aandenken houden, zo vertelt een woordvoerster van de kerk aan de Hoogeveensche Courant.