Gereformeerde kerk te Laag Zuthem verkocht

De in 1951 in gebruik genomen gereformeerde kerk aan de Kolkweg 29 in het Overijsselse Laag Zuthem is verkocht aan een familie uit die plaats, die er een woonhuis van gaat maken. De notariële akte zal op 23 mei 2018 worden ondertekend.

De gereformeerde kerk te Laag Zuthem.

De Protestantse Gemeente te Heino liet weten dat – hoewel er nog een algemene bestemming op de kerk zit – de gemeente Raalte al heeft aangegeven medewerking te willen verlenen om op het kerkgebouw een woonbestemming te vestigen. De vraagprijs voor het kerkgebouw met een oppervlakte van 271 m² op een perceel van 1.600 m², was € 250.000 k.k.

Fusie.

Toen de Gereformeerde Kerk Langeslag-Heino (met haar kerkgebouw in Laag Zuthem) en de Hervormde Gemeente te Heino in 2016 fuseerden tot Protestantse Gemeente te Heino werd op 27 september 2016 ‘in goed overleg met de gemeenteleden’ besloten de gereformeerde kerk in Laag Zuthem af te stoten en de diensten in het vervolg in de Dorpskerk te houden. Volgens de kerkenraad ging dat gepaard met de nodige emoties, omdat veel gemeenteleden een band met het kerkgebouw hadden.

Veiling.

Op 24 februari 2018 geeft de kerkenraad tussen 10 en 11 uur aan gemeenteleden gelegenheid de niet aan de koper van de kerk verkochte inventaris te bekijken en daar een bod op te doen.

Geschiedenis van de Gereformeerde Kerk te Langeslag-Heino