Boekje over Witte Kerk Zevenhoven

Ter gelegenheid van de sluiting van de voormalig gereformeerde Witte Kerk in het Zuid-Hollandse Zevenhoven wordt gewerkt aan de samenstelling van een historisch overzicht betreffende die kerk.

De Witte Kerk te Zevenhoven.

De Gereformeerde Kerk te Zevenhoven werd op 30 januari 1887 geïnstitueerd als Nederduitsche Gereformeerde Kerk (doleerende). Nog geen half jaar later, op 19 juni 1887, deed kandidaat H.J. Reuijl (1862-1904) intrede als eerste predikant van de jonge gemeente. Bijna twee jaar later, op 26 mei 1889, nam hij afscheid van de kerk te Zevenhoven wegens het door hem aangenomen beroep naar de kerk van Overtoom (Rotterdam).

Ds. Reuijl overleed in 1904 en werd begraven op de Essenhof te Dordrecht.

Aanvankelijk kerkten de Dolerenden van Zevenhoven in een schuur, maar in 1908 werd de zgn. ‘Witte Kerk’ aan de Stationsweg gebouwd en het jaar daarop in gebruik genomen. In deze kerk werd op zondag 21 januari 2018 de laatste volledige dienst gehouden, terwijl de week daarop, op 28 januari, de dienst in de Witte Kerk werd begonnen en werd voortgezet in de verbouwde voormalig hervormde kerk aan de Dorpsstraat. De Witte Kerk wordt door een gemeentelid omgebouwd tot woning.

Over de verschijning van het boek berichten we t.z.t. nader.