gereformeerde kerk Wommels wordt woning

De eigenaren van café-restaurant It Reade Hynder (Het Rode Paard) in het Friese Wommels hebben de voormalige gereformeerde kerk aan de Hottingawei te Wommels gekocht. Ze gaan zelf in de kerk wonen en willen in het voormalige kerkgebouw een of een paar appartementen bouwen.

De pastorie, de kerk en It Foarhus

De nieuwe eigenaren verklaren nadrukkelijk dat de wilde geruchten die de ronde deden op onjuistheden berusten: het kerkgebouw wordt geen discotheek of restaurant. Het wordt niets meer en niets minder dan een woonhuis en ze gaan er zelf wonen, zo zeggen ze. Op 1 november 2017 wordt het koopcontract getekend, en daarna begint de verbouwing die – zo beloven ze – misschien wel vijf jaar gaat duren.

De plannen zijn om de vergaderzaal naast de kerk om te bouwen tot woning en in de kerk op de begane grond een soort van hobbyruimte te maken. In de kerk wordt bovendien een verdieping gebouwd waar dan ruimte zou zijn voor een of twee appartementen.

Samen naar de kerk in Wommels. Lang geleden…

De Protestantse Gemeente van Wommels-Hidaard besloot in 2013 de in 1888 – in de Doleantietijd – in gebruik genomen gereformeerde kerk buiten gebruik te stellen.