Gasthuiskerk Bolsward gerenoveerd

Op zondag 3 september 2017 werd om 9.30 uur weer een dienst gehouden in de vernieuwde voormalig gereformeerde, nu protestantse Gasthuiskerk aan de Gasthuissingel in Bolsward.

De voormalig gereformeerde, nu protestantse Gasthuiskerk te Bolsward.

Na acht maanden van ingrijpende renovatie van de in 1929 onder architectuur van Nauta en Van der Veen gebouwde kerk, wordt het vernieuwde gebouw namelijk weer in gebruik genomen. Het luidt een feestelijke week in, die van 3 tot 9 september 2017 duurt. Een uitgebreid programma werd samengesteld.

De vaste banken in de kerkzaal werden weggebroken en vervangen door stoelen, die de kerkzaal een licht aanzien geven en bovendien geschikt maken voor meerdere doeleinden. Ook werd onder meer de kerkvloer aangepakt en werd de entree van de kerk vergroot en de kerk geschilderd.

De dienst op 3 september 2017.

Tijdens de ochtenddienst op zondag 3 september 2017 werd namens de kerkrentmeesters dank gebracht aan de vrijwilligers die meegeholpen hadden aan de ingrijpende renovatie: ‘Sommige vrijwilligers verdenk ik ervan hier te slapen’, zo werd opgemerkt. ‘Wat hier gebeurd is, is niet normaal’.

De spreker wees er verder op dat de keuzes die gemaakt zijnĀ  misschien niet iedereen tevreden gesteld hebben, maar ook in het verleden werden keuzes gemaakt. En daarbij kon ook in het verleden het niet iedereen naar de zin gemaakt worden. Verwezen werd onder meer naar het begin van de Gasthuiskerk, die ontstond als uitvloeisel van de samenvoeging (op 23 juli 1924) van Kerk A (uit de Afscheiding) en Kerk B (uit de Doleantie). ‘Ook dat was een keuze, waar we nu dankbaar voor zijn’.

In de preek had de predikant, ds. J.G. van der Windt, de gemeente met aandrang opgeroepen mee te doen aan het feestprogramma van de week van 3 tot 9 september 2017, en vooral aan de Fergeesfair van zaterdag 9 september. Die zaterdagmiddag staat in het teken van goede doelen. “Laten we goede spullen bewaren en die meenemen naar de kerk. Daar delen we die met behulp van een lotingssysteem weer uit aan hen die belangstelling hebben”.

De Gereformeerde Kerk te Bolsward >