Turfmarktkerk Gouda moet gesloopt worden

De voormalig gereformeerde Turfmarktkerk in Gouda moet toch worden gesloopt. Dat heeft een onderzoek van Omgevingsdienst MIdden Holland (ODMH) uitgewezen.

De Turfmarktkerk,die in 1931 in gebruik genomen werd.

De eigenaar van het pand,  Khalid Boutachekourt, moet zelfs binnen een week de sloopvergunning aanvragen. De glas-in-loodramen zijn intussen al elders veilig ondergebracht, net als de ‘eerste steen’, met de tekst Eben Haëzer. Voor beide onderdelen van de kerk is een nieuwe bestemming in gedachten.

Toen enige tijd geleden de fundering gedeeltelijk was blootgelegd, bleek de toestand daarvan – in tegenstelling tot eerdere verwachtingen – nog slechter dan gedacht. De paalkoppen stonden droog en waren voor een groter deel verrot dan verwacht. Ook waren in de kerkmuren steeds meer scheuren te zien, omdat de fundering verzakte. De plaatsing van een steunbalk aan de zijkant van de kerk voorkwam dat die gevel los kwam te staan. Ook het dak is volledig verrot door langdurige lekkages. De eigenaar vreesde toen al dat restauratie niet de moeite waard zou zijn.

De bouw van de Turfmarktkerk (1931).

Met andere woorden: het onderzoek van de ODMH toonde aan dat de Turfmarktkerk op instorten staat en zo vlug mogelijk moet worden gesloopt. Het plan om er een twintigtal woningen en een multifuctionele ruimte voor conferenties, trainingen en bijeenkomsten in te bouwen, kan in ieder geval in het huidige kerkgebouw niet worden gerealiseerd. Wel wil Boutachekourt met de gemeente overleg plegen om zijn plan als nieuwbouwproject alsnog uit te voeren. De glas-in-loodramen komen in dat geval daarin terug.

De Westerkerk te Gouda.

Met de (vroegere) kerkenraad van de Turfmarktkerk wordt overlegd over schenking van de Eben Haëzersteen, zodat de kerkenraad die in de in 1936 in gebruik genomen Westerkerk aan de Emmastraat zou kunnen plaatsen.

Bron:

Goudse Post, 20 juli 2017