“Afbraak kerk Grou hoeft helemaal niet”

Ouders en familieleden van toekomstige cliënten voor een woonzorgplek in het Friese Grou zijn niet gelukkig met de dreigende afbraak van de gereformeerde kerk en het bijgebouw De Boei in het dorp.

De gereformeerde kerk en De Boei in Grou.

Het is namelijk de bedoeling van de J.P. van den Bentstichting om op die plek een woonzorgcomplex met twintig eenheden voor mensen met een beperking neer te zetten. Ze vinden dat op andere plaatsen, zoals direct naast Friesma State ook voldoende mogelijkheden zijn om tot nieuwbouw te komen. Vandaar dat ze het gemeentebestuur gevraagd hebben de gereformeerde kerk aan de Kievitstraat de monumentale status toe te kennen, zodat het gebouw beschermd wordt tegen afbraak. Datzelfde verzocht onlangs ook Erfgoedvereniging Heemschut.

Net als leden van de gereformeerde kerk willen ook de ouders en familieleden van de toekomstige cliënten zuinig zijn op de geschiedenis van het dorp Grou, zo schrijven ze in een open brief,  gericht aan B en W, aan investeerders en aan de  betrokken zorginstelling. Ze steunen eventuele juridische stappen tegen de sloop van de kerk en van De Boei en de bouwplannen op die plek.