Gereformeerde kerk Nieuwlande wordt mogelijk museum

Zoals wij eerder berichtten staat de gereformeerde kerk in het Drentse Nieuwlande sinds kort te koop.  Er is nu een actie gestart om te zorgen dat deze kerk behouden wordt en wordt ingericht als museum.

De gereformeerde kerk te Nieuwlande.

Henk Kremer, Jan van der Sleen en Hanneke Rozema willen de kerk behouden omdat twee nationaal bekende gereformeerde verzetshelden een band met deze kerk hadden: Johannes Post (1906-1944) was ouderling in deze kerk en ds. F. Slomp (1898-1978), alias Frits de Zwerver, was van 1927 tot 1930 predikant in Nieuwlande.

Johannes Post (1906-1944).

Johannes Post werd postuum onderscheiden met het Nederlandse Verzetskruis 40-45, de Amerikaanse Medal of Freedom with Silver Palm, en uit Israël de Yad Vashem.  Laatstgenoemde onderscheiding werd ook verleend aan het dorp Nieuwlande, ‘wat zeer bijzonder is’, zo deelt Jan van der Sleen op Facebook mee.

Ds. F. Slomp (1898-1978).

Ds. F. Slomp, alias Frits de Zwerver, begon in 1927 zijn loopbaan als gereformeerd predikant in Nieuwlande. In 1942, toen hijzelf ook ondergedoken was, zette hij de Landelijke Organisatie voor Hulp aan Onderduikers op. Ook hij kreeg meerdere onderscheidingen: in 1948 de Courage in the Cause of Freedom uit Engeland; twintig jaar later een koninklijke onderscheiding en postuum werd hem de Yad Vashem onderscheiding door Israël toegekend. Beide verzetshelden werkten in de oorlog samen.

Bijzonder in de kerk van Nieuwlande is ook de plek onder de preekstoel, waar onderduikers verborgen zaten en waar het illegale krantje De Duikelaar gedrukt werd, en van daaruit verspreid.