Pelikaankerk Leeuwarden grondig gerestaureerd

Feestelijke afronding restauratie en onderhoud.

In de Leeuwarder Pelikaankerk wordt zondag 19 maart 2017 op feestelijke wijze de afronding van de restauratie en renovatie van die monumentale, voormalig gereformeerde kerk gevierd.

De Pelikaankerk te Leeuwarden.

De afgelopen maanden heeft uitgebreide restauratie en grondig onderhoud van zowel het interieur als het exterieur van de kerk plaatsgevonden.  Een en ander gebeurde in opdracht van de Stichting Behoud Gereformeerd Erfgoed Leeuwarden en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, uitgevoerd met steun van de provincie Fryslân.

Het werk werd – onder architectuur van Architectenbureau Kijlstra-Brouwer te Beetsterzwaag (Frl.) – uitgevoerd door aannemersbedrijf J.G. Visser te Leeuwarden, Bouwbedrijf Jan Hooghiemster te Aldtsjerk en Douwenga Gevelrestauratie en Voegbedrijf te Franeker.

Pelikaankerk.

De voormalig gereformeerde Pelikaankerk is nu het kerkgebouw van de Protestantse Gemeente van Bijzondere Aard ‘Rondom de Pelikaankerk’ te Leeuwarden. De kerk wordt door die gemeente gehuurd van de Stichting Behoud Gereformeerd Erfgoed. Deze stichting werd opgericht nadat de kerkenraad van de Protestantse Gemeente  Leeuwarden in 2009 besloten had alle vier gereformeerde kerkgebouwen in Leeuwarden te verkopen  (Adelaarkerk, Fenix, Koepelkerk en Pelikaankerk). Tegen dat besluit hadden leden van de Koepelkerk en de Pelikaankerk grote bezwaren. Weliswaar werd de Koepelkerk (samen met de al eerder gesloten Adelaarkerk en de Fenix) inderdaad verkocht, maar de Pelikaankerk werd niet gesloten, maar verkocht aan de toen opgerichte Stichting Behoud Gereformeerd Erfgoed Leeuwarden, die de kerk nu verhuurt aan de zelfstandige Protestantse Gemeente van Bijzondere Aard rondom de Pelikaankerk, bestaande uit leden van de vroegere Koepelkerk en de Pelikaankerk.

Foto’s van de restauratie