‘Bethelkerk Barendrecht mogelijk tot 2025 in gebruik’

De voormalig gereformeerde Bethelkerk van de Protestantse Gemeente te Barendrecht is nog lang niet verkocht, zo lijkt het.

Vier belangstellenden voor Triomfatorkerk.

De Triomfatorkerk te Barendercht (foto: Reliwiki).

Voor de Barendrechtse (ook voormalig gereformeerde en nu protestantse) Triomfatorkerk aan de Gebroken Meeldijk hebben zich tot nog toe vier belangstellenden gemeld: de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt), de Hersteld Hervormde Gemeente, een investeringsmaatschappij en een bedrijf hebben meegedeeld voor de per 1 januari 2018 in de verkoop komende Triomfatorkerk belangstelling te hebben. Voorzitter Silvis van de protestantse Algemene Kerkenraad te Barendrecht zei in een interview in het Algemeen Dagblad te hopen dat een van de beide belangstellende kerken voor de Triomfatorkerk het hoogste bod zal uitbrengen.

De Bethelkerk.

De Bethelkerk te Barendrecht (foto: Reliwiki, Andre van Dijk).

Voor de Bethelkerk aan de Kerkweg heeft zich echter nog niemand gemeld. Kerkenraadsvoorzitter Silvis zei te verwachten dat uiteindelijk met een projectontwikkelaar in zee gegaan zal worden, die appartementen in de kerk zou kunnen bouwen. ‘Maar vastgoedbedrijven zijn doorgaans meer geïnteresseerd in sloop en nieuwbouw, vanwege het hoge rendement’, aldus Silvis.

Volgens hem is de kans dat op de plaats van de Bethelkerk een woontoren gebouwd zal worden, heel klein. De kerk is een gemeentelijk monument, wat sloop onmogelijk maakt. En wethouder Vermaat van ‘Echt voor Barendrecht’ heeft al eerder meegedeeld dat er geen plannen zijn om de beschermde status van de kerk af te halen, omdat de Bethelkerk een belangrijk en beeldbepalend gebouw voor Barendrecht is.

Kerkenraadsvoorzitter Silvis  zei ervan uit te gaan ‘dat – als een ontwikkelaar de nieuwe eigenaar wordt – de kerk vanwege de lange procedures in elk geval tot 2025 gebruikt zal kunnen worden’. De Algemene Kerkenraad deelde op zijn website al mee, ‘dat het aantal verwachte kerkgangers nog zo groot is, dat gebruik van de Bethelkerk in de komende jaren zeker gewenst blijft’.

Ouderling Van Wijk, die in het interview met het AD het zei te betreuren als de kerk zou verdwijnen, hoopt dat de kerk ook ná 2025 haar functie nog zou kunnen blijven behouden:  ‘Veel mensen vinden het verschrikkelijk wat er met de kerk gebeurt. Ze krijgen een warm gevoel als ze in de Bethelkerk samenkomen. Dat kan toch niet zomaar, hupsakee, verdwijnen?’

Burgerinitiatief.

De petitie die kort geleden door Barendrechter Vincent Lagerwaard gestart werd om te voorkomen dat de kerk gesloopt zal worden, heeft op 20 juli 2017 om tien uur al ruim honderdtwintig ondertekenaars, wat betekent, dat het quorum van 50 ondertekenaars dat nodig is om het burgerinitiatief op de gemeenteraadsagenda te krijgen, ruimschoots gehaald is.