Gedenkboekje bij heropening Kruiskerk te Nijkerk

Medio 2017 zal de gereformeerde Kruiskerk te Nijkerk na een zeer ingrijpende verbouwing  en vergroting worden heropend (in verband met de verbouwing werd daarom op 11 september 2016 in de Kruiskerk de ‘laatste’ dienst gehouden). Bij de ingebruikneming van de verbouwde ‘Nieuwe Kruiskerk‘ zal tevens een gedenkboekje worden gepubliceerd, zo heeft de kerkenraad enkele dagen geleden besloten.

De gereformeerde Kruiskerk te Nijkerk (foto: Reliwiki, Andre van Dijk).

De gereformeerde Kruiskerk aan de Venelaan in Nijkerk werd op 20 december 1977 in gebruik genomen na de verwoesting op 30 juli 1975 van het in 1890 gebouwde kerkgebouw. Bij de ingebruikneming van de nieuwe Kruiskerk in 1977 werd ook een gedenkboekje uitgegeven. Dat zal dus ook bij de her-ingebruikneming van de huidige kerk, medio 2017, gebeuren.

De gereformeerde kerk van Nijkerk brandde in 1975 tot de grond toe af (foto via de heer G. Kuiper te Appingedam).

Op onze website publiceerden we eerder een uitvoerig overzicht van de geschiedenis van de Gereformeerde Kerk te Nijkerk. Daarin werd ook aangegeven dat de tweede gereformeerde kerk in het dorp, de Goede Herderkerk aan het Willem-Alexanderplein buiten gebruik gesteld zal worden, zodra de verbouwde Kruiskerk geopend zal zijn.