Emeritus-predikant zegt lidmaatschap PKN op

‘Vandaag heb ik besloten het lidmaatschap van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) op te zeggen. Ik was het al langer en in toenemende mate oneens met door de PKN ingenomen standpunten en nam daar vaak met schrik kennis van’, zo schreef emeritus-predikant  Cornelis H.W. van den Berg op 3 januari 2017 op de site van The Post Online.

Ds. Van den Berg, die in Amsterdam woont,  was van 1983 tot 1988 predikant bij de Gereformeerde Kerk te Lexmond en Ameide, van 1983 tot 1988 gereformeerd predikant te Diemen-Wateraaf-Bijlmer en vanaf 1988 tot zijn emeritaat in 2010 predikant bij de Gereformeerde Kerk (later Protestantse Gemeente) te Watergraafsmeer. De predikant was ook als kerkhistoricus verbonden aan de theologische faculteit van de Vrije Universiteit te Amsterdam.

De Koningskerk.
De Koningskerk (1956-1995) te Watergraafsmeer.

Ds. Van den Berg had zich geërgerd aan de uitspraak van PKN-scriba René de Reuver, die onlangs verklaarde dat ‘de islam een godsdienst van vrede is. Je zult het gesprek over islam en geweld pas echt kunnen voeren als je aanvaardt dat de islam ook een godsdienst is die vrede wil. De Koran en de Bijbel lijken op ethisch vlak op elkaar. Als je de Tien Geboden neemt en de Koran, dan kom je eigenlijk op hetzelfde uit,” aldus De Reuver in gesprek met het dagblad Trouw. Dat was voor ds. Van den Berg de druppel die de emmer deed overlopen.

De Reuver zei wel begrip te hebben voor de angst voor moslimradicalen: ‘Natuurlijk heb ik ook de vraag: hoe zit het met de verknooptheid met geweld en de islam. (…) Ik  ben ook wel eens bang. Er zijn toch wel veel mensen die Allahu akbar roepen en dan beginnen te schieten. Ik heb ook contacten met moslims. Dan hoor ik ook dat zij dit verwerpen’.

Ds. Van den Berg verklaarde zich als theoloog en historicus te hebben verdiept in de islam. ‘De Koran heb ik twee keer gelezen. Ook de hadith en de geschiedenis van de islam tot op heden heb ik bestudeerd. In mijn ogen is de islam een achterlijke, gewelddadige religie gericht op dominantie door mannen over vrouwen en over heel de wereld.’