Helft Veenendaalse PKN-kerken wordt afgestoten

Wélke kerken gaan sluiten wordt in april 2017 besloten.

De Protestantse Gemeente Veenendaal gaat volgens RTV Utrecht om financiële redenen twee van haar vier kerken afstoten. De Algemene Kerkenraad voorziet dat de inkomsten de komende jaren steeds verder zullen achterblijven bij de uitgaven.

De (van oorsrpong gereformeerde) Petrakerk te Veenendaal.
De Petrakerk te Veenendaal (foto: Reliwiki, Andre van Dijk).

Volgens voorzitter Derkjan Niezing is het nu tijd om maatregelen te nemen. “Ook in Veenendaal zet de ontkerkelijking door, ook al komt het hier wat later.” In Veenendaal gaan nog relatief veel inwoners naar de kerk. Het teruglopende ledenbestand zorgt voor steeds minder inkomsten, terwijl de kosten gelijk blijven. Het afstoten van twee van de gebouwen zou een oplossing zijn om financieel het hoofd boven water te houden. “We doen dit niet uit luxe, laat dat duidelijk zijn. We doen dit om vitaal te blijven.”

De Goede Reede te Veenendaal.
De Goede Reede te Veenendaal (foto: Reliwiki, Andre van Dijk).

Welke kerken worden verkocht, is niet bekend. “We hopen rond april volgend jaar een besluit te nemen”, zegt Niezing. “Daarna zal het nog zeker twee jaar duren voordat het zo ver is. Dit moet zorgvuldig gebeuren. Kerksluitingen zorgen altijd voor emoties en teleurstellingen”.

De Wijkkerk Aller Erf te Veenendaal.
De Wijkkerk Aller Erf te Veenendaal (foto: Reliwiki, Andre van Dijk).

Nu zijn er nog vier kerken…

De Protestantse Gemeente te Veenendaal heeft momenteel vier kerkgebouwen in gebruik: drie van oorsprong gereformeerde kerken, t.w. de Petrakerk aan de Kerkewijk, De Goede Reede aan de Vondellaan, de wijkkerk Aller Erf aan het Ronde Erf, en het van oorsprong hervormde kerkgebouw Sola Fide aan de Eikenlaan.

We hopen over de verdere gang van zaken t.z.t. nader te berichten.