Gereformeerd en hervormd Midwolda (Gr.) gaan fuseren

Op zondag 17 september 2016 zullen de Gereformeerde Kerk en de Hervormde Gemeente in het Groningse Midwolda samensmelten tot Protestantse Gemeente. De Gereformeerde Kerk telde in 2015 ongeveer 245 leden en de Hervormde Gemeente rond de 175.

Kaart: Google.

De akte van de fusie zal worden ondertekend tijdens een feestelijke kerkdienst in de hervormde kerk. De dienst wordt geleid door de gereformeerde (sinds 30 december 2004 emeritus-) predikant ds. J.S. Helmantel uit Midwolda en ds. B.L. van der Woude van de Protestantse Gemeente te Winschoten, die eerder gereformeerd predikant was in het nabijgelegen Oostwold. De dienst begint om 14.30 uur en na afloop gaan de bezoekers over de versierde Hoofdweg naar de gereformeerde kerk aan de Hoofdweg.

De gereformeerde kerk te Midwolda.

‘Feest voor het hele dorp’.

Het is de bedoeling dat de feestelijkheden gevierd zullen worden met alle inwoners van het dorp. De kinderen van de beide basisscholen in het dorp, de CBS De Lichtboei en de OBS De Noordkaap zullen ook aan de feestelijkheden deelnemen. Op woensdag 14 september 2016 zullen ze hun talenten laten zien op het podium van de gereformeerde kerk.

Op vrijdag 16 september 2016 wordt een muziekavond voor de jeugd gehouden, waarin twee bandjes, die oorspronkelijk uit Midwolda komen, een aandeel zullen hebben. De kerkzaal van de gereformeerde kerk wordt voor de optredens geschikt gemaakt.

In de hervormde kerk wordt op zaterdag 17 september 2016 een wijnproeverij gehouden. Na een inleiding over wijn kan een aantal wijnen worden geproefd. Tussendoor worden op het Hinszorgel en met andere instrumenten muzikale intermezzo’s verzorgd. Ook is er een tentoonstelling gemaakt van foto’s van feestelijkheden in de afgelopen decennia.

V/m. geref. kerk Midwolda wordt verbouwd